Sweelinck and the Art of Variation

Sweelinck had een groot talent voor improvisatie en variatie en dat kwam hem goed van pas in zijn beroep als organist van de Oude Kerk in Amsterdam.

Thuis improviseerde hij uren lang op populaire wereldlijke melodieën ter vermaak van zijn vrienden en zichzelf. Veel van die melodieën kwamen uit het buitenland. Sweelinck schreef zijn variatiewerken voor klavier, hetzij orgel of klavecimbel. Veel van zijn muziek is gecomponeerd met een strikt polyfone stemvoering, dat wil zeggen dat er consequent twee, drie of vier stemmen tegelijkertijd klinken.

Je zou zo’n fragment ook op twee, drie of vier afzonderlijke eenstemmige instrumenten kunnen spelen. En dat is precies wat blokfluitensemble Brisk op deze cd doet. Camerata Trajectina laat de thema’s horen in de vorm van de liedjes die elke tijdgenoot herkend moet hebben. Een taakverdeling waarop op deze cd naar hartenlust wordt gevarieerd. Bovendien werden de Nederlandse componisten Daan Manneke en Klaas de Vries uitgenodigd om een compositie te schrijven, geïnspireerd op de muziek van Sweelinck.

Bekijk het cd-boekje.

.

‘Het resultaat is smaakvol, fraai en historisch informatief, maar de verrassingen zitten in twee moderne stukken: het “Tombeau” van Klaas de Vries en de “Épitaph Double” van Daan Manneke. Ze passen heel vanzelfsprekend binnen het door Sweelinck geboden kader.’

— Luister